Thursday 11 July 2013

Cinta Debit dan Kredit...

Assalamualaikum dan hi...

Memang tak sah kalo orang yang belajar sampai ke master akaun, tak cakap pasal debit dan kredit... boring gak kan asyik2 cte pasal debit asset, credit liability.. ape kate kte tgok plak ape akan terjadi kalo kita dr.cinta, cr.luka...

Sebelum kita tahu konsep debit atau kredit ni dgn lebih mendalam, tak salah rasanya kalo saya cerita skit pasal asset dan liabiliti.. "doh, ape kaitannya cik?" tu ayat biasa student saya... hahah... rindu lak kt diorang...semenye cute2.. well, tgok la lecturernya yang memang sah2 cute... haha... berbalik pada cite.. asset ni harta dan liabiliti ni tanggungan kita... cukup takat tu je...kang explain lebih2 pening laks...heheh.

Cinta ni kadang2 bleh jadi kita punya asset.. tp kadang2 leh jadi kita punya liabiliti... ye dok??? jawapannya, "MEMANG YE".. kalo tak caya, cbe korang tanya diri korang... kan???

Kisah sahabat saya...

Member: Zu, aku ad kenal ngn sorang mamat ni... die dak maritim...
Cik Zu:  Owh, waaaa... besnyerrrr.....
Member : die baik n etc.... (semua sikap mahmudah la yer)
Cik zu : Tahniah... raya naty jangan lpe datang umah ak, bw dak tu sekali...

4 Bulan lepas tu....

Member: Zu, die tu curang...
Cik Zu: sabar.. ko tu ad degree...professional lg... persetankan die... (well, ayat kene berlagak skit...nak pujuk member sorg ni merangkap sahabat la)

(So, kalo kita tgok situasi ni, apa transaksi cinta die skg... jawapannya mestilah debit cinta dan kredit luka)

Sedih kan??? saya pernah tanya kat Mr.N (sape lak Mr.N ni?? Mr.N ni salah sorang kenalan cik zu la)... "N, kalo situasi camni, sape yang salah?" Mr.N pon jawab "Ermm...kalo camni, dua2 salah"...
Entahla, saya nak komen lebih pon saya tak tahu... tp apa yang penting, saya boleh katakan, itu bukan jodoh  member saya.. InshaAllah ada jodoh lbh baik utk kamu...

Sebenarnya banyak lagi cerita cinta yang kita boleh katakan  Dr.Cinta, Cr. Luka... memang payah sangat la nak cari Dr.Luka, Cr.Cinta atau erti kata lain, cinta makin hilang, luka makin hilang.yang ada hanyalah, cinta makin bertambah, dan luka makin bertambah... (opps lupa...luka kat sini bukan lah luka kena pisau tu...luka di hati yewww)...

Maka, kita sepatutnya melebihkan cinta pada ALLAH, Rasul dan ibu bapa kita... sebab.. cinta pada ALLAH, Rasul dan ibu bapa membawa ke syurga... inshaAllah...

Akhir kata, cinta utk dihargai...bukan utk disakiti... Namun, dalam cinta pasti ada luka...jd, Dr.Cinta, Cr.Luka... jika anda sudah bersedia utk tambahkan liability dalam hidup anda.. maka, SELAMAT BERCINTA.. kepada yang masih tak bersedia tu, apa kate, kita dekatkan diri dengan Allah dan kita taburkan cinta kita pada yang perlukan cinta dan kasih sayang kita tu.. tak perlu memberi pada yang tak pernah nak hargai.... (hai cik zu, macam sedih je ayatnya...huhu)

No comments:

Post a Comment

Singing Heart